2017

Vuosi vaihtui ja on taas aika summata vuoden 2017 tapahtumat yhteen (kilometrin mittaiseen) postaukseen! Vuoden 2016 yhteenvedon lopussa olen suunnitellut seuraavaa:

”Vuonna 2017 ajattelimme alkaa kolmekymppisiksi ja mennään ainakin naimisiin. Arttu kisailee Suomessa ja ehkä ulkomaillakin, sekä tekee töitä minkä painiltaan ehtii. Meikällä puhaltavat uudet, mukavat kuviot töissä ja tanssitunneilla, joskin paikat pysyvät molempien osalta samana. Olemme myös ajatelleet joogata enemmän, stressata vähemmän ja nähdä auringon useammin, kuin menneenä vuonna, mutta pääosin jatkamme samalla linjalla.”

Kuinkas sitten kävikään?

Kisamatkoja ja kolmekymppisiä

Työntäyteistä tammikuuta värittivät Artun viikon mittaiset työreissut Kajaaniin, jossa kävin myös kerran viikonloppureissulla kun Arttu aloitti vuoden 2017 kisakauden ja otteli Kajaani Openissa. Mun työreissut Helsinkiin alkoivat heti vuoden alusta, olen liihottanut tänä vuonna useampaan kertaan Helsinkiin ja takaisin vuoden jokaisena kuukautena. Vapaa-aika kului molempien osalta pitkälti urheillessa ja käytiin yksillä yllätyssynttäreilläkin. Arttu valmistui virallisesti kun syventävä harjoittelujakso julkisen terveydenhuollon puolella päättyi, mikä oli yksi vuoden 2017 hienoimmista tapahtumista. Vapaus päättää missä tekee töitä ja milloin on ollut positiivinen muutos meidän arjen sujuvuuden kannalta.

Helmikuu starttasi osaltani mallipuuhissa häämessuilla, joka osoittautui ratkiriemukkaaksi keikaksi, sillä porukka oli varsin mukavaa ja meno rento. Samana viikonloppuna Artulla oli matsi Art Of Fightissa, joka päättyi jatkoajalla tiukan väännön päätteeksi Artun tappioksi. Seuraavana päivänä suunnattiin Ikeaan, josta löytyi vihdoin olkkariin lamppu ja pöytä työhuoneeseen. Asunnon sisustaminen on toki aina ikuisuusprojekti, mutta pakolliset hankinnat näyttivät venyvän meillä kokonaiseen vuoteen. Molempien vanhemmat poikkesivat kyläilemässä helmikuussa, ja myös serkkuni Leevi kävi kahvilla työreissullaan. Arttu täytti kuun puolivälissä kolmekymmentä. Juhlistettiin pyöreitä Ostroferiassa kaksin, vaikka alunperin suunnitteilla oli järjestää edes jonkinmoiset bileet. Tiukka kisakausi kuitenkin puolsi rauhallisempaa juhlintaa ja niinpä tällä kertaa jäi kemut pitämättä. Kuun viimeisenä viikonloppuna Artulla oli jälleen kisat, jotka olivat melkoiseksi ylläriksi hankalien kulkuyhteyksien päässä Hattulassa. Autoiltiin perjantaina etelään, yövyttiin Teron luona Tampereella, kipaistiin kisat lauantaina ja sunnuntaina käytiin vielä katsomassa meidän hääjuhlapaikkaa, Pyynikin vanhaa Panimoa. Kyseinen päivä oli myös meidän kihlajaisvuosipäivä, joten nautiskeltiin sunnuntaista rauhassa Fazerin brunssilla ennen paluumatkaa Ouluun. Helmikuussa Arttu perusti toiminimen ja alkoi tehdä keikkaa omaan laskuun. Yrittäjäksi alkaminen on ollut Artulle mainiosti sopiva päätös, sillä näin töitä saa sumplittua yhteisten menojen alta ja toisinaan taas kiristettyä työtahtia kun muut menot antavat myöten.

Maaliskuussa aloitin uusissa työtehtävissä OPlla, ja sain melkein heti kuulla tulleeni valituksi OP goes Silicon Valley -vaihtoon. Piilaakson reissusta tulikin häiden ohella toinen odotuksen kohde koko vuodelle. Kuun ensimmäisenä viikonloppuna kyläiltiin Sadun ja Tuomaksen luona, pariskunta oli loihtinut ihanan myöhäisen lounaan meille jälkiruokineen päivineen. Seuraavana viikonloppuna tuumattiin Escape Roomissa Outin ja Tuomaksen kanssa, ja mentiin koitoksen jälkeen vielä illallistamaan yhdessä. Vedettiin kuun aikana Artun kanssa Road to Warrior-peruskurssi ja treenasin innolla TFW:llä. Äiti ja iskä kävivät Oulussa, ja hääpukusovittelut tuottivat tulosta; mekko löytyi lopulta melko pienellä vaivalla. Oulussa paistoi aurinko, joka tuntui ihan mahtavalta pitkän talven jälkeen. Lainasin Outilta öljyvärit ja maalailin omaksi huvikseni tuntitolkulla työn ja urheilun vastapainoksi. Vietettiin työporukalla tiimipäivää Helsingissä ja olin Ilonalla yötä. Johannan ja Jussan vauva syntyi maaliskuun lopulla, ja iloisen uutissoiton päätteeksi otimme kummin kunniatehtävän ilolla vastaan. Kuun vikana päivänä lähdettiin henkilövaaka matkalaukussa kisareissulle Roomaan. Kaikkeen sitä painoluokkaurheilijan kanssa matkatessa joutuu!

Aurinkoa ja muuttopuuhia

Roomassa Artun kisakunto oli kohdillaan ja mies väänsi tuplapronssia NoGi Europeanseista ja Roma Openista. Italiassa oli jo melko lämmintä, ja imettiin pitkän talven jälkeen aurinkoenergiaa kuin pesusienet. Meidän kanssa samassa Airbnb-asunnossa majoittui myös Tuomas, joten poikien kulkiessa kisahommissa meikä paineli omia teitään pitkin kaupunkia. Syötiin hyvin (myös pojat heti kun kisadieetiltään vapautuivat), käveltiin Roomaa ristiin rastiin ja hengailtiin kaksin sekä jiujitsuporukoissa. Huhtikuun viikonloppuina vietettiin aikaa kavereiden kanssa. Pääsiäiseksi suunnattiin Kankaanpäähän ja pureuduttiin lähes koko neljä päivää Koonin mökin siivoukseen, jonka seuraksena aloimme isännöimään puolestamme vieraita ja loma-asunto lisättiin Airbnb-palveluun. Koonista tulikin vuoden aikana oikea Airbnb-hitti, josta suurin ansio kuuluu Artun äidille. Huhtikuun lopussa tie vei viikonlopuksi Helsinkiin, jotka olivatkin Artun vuoden vikat kisat. BJJ Finnish Open päättyi ikävästi pieneen loukkaantumiseen ja kisainto alkoi vauhdikaan putken jälkeen hieman hiipua. Milla pistäytyi vikana viikonloppuna Oulussa. Huhtikuulla aloitettiin myös tarkempi talousseuranta, jota on ylläpidetty koko vuosi. Vuoden aikana on kilpailutettu palveluita, opiskeltu sijoittamisesta ja alettu saada tarkkaa kuvaa siitä, minne meidän eurot oikeastaan kuluvat. Inspiraationa on toiminut muun muassa Juliaihmisen mainio blogi ja etenkin postaukset tagilla #minäpuhunrahasta.

Toukokuu alkoi kummipoikamme Aarnin nimiäisillä Halsualla, jossa viihdyttiinkin yön yli. Ihanan rento viikonloppu huippuseurassa! Seuraavalla viikolla kokeiltiin elää ilman kahvia, joka sujui melko kivasti, mutta tultiin onneksi nopeasti järkiimme ja kahvinjuonti on jatkunut tämä jälkeen tavalliseen tapaan. Toukokuulla touhuttiin Oulussa ja Kankaanpäässä, vanhempani laittoivat myyntiin Eeronkadun talon, ja oltiin mukana tyhjentämässä tavaraa lapsuudenkodistani. Poikkesin työreissun lomassa myös Espoossa äitiyslomaa viettäneellä Päivillä kyläilemässä, ja tehtiin Päivin ja nyt jo yli yksivuotiaan Venlan kanssa aurinkoinen lenkki. Toukokuun lopussa Arttu oli viikon ajan kertaamassa.

Kesäkuun alussa päästeltiin Pyhäjärvelle viikonlopuksi keräilemään villiyrttejä, saunomaan, uimaan ja hengaamaan tuoreessa kummi-roolissa. Kesäkuun aikana kävin Vallilassa melkein joka viikko ja luin (=kuuntelin) paljon kirjoja; BookBeat on noussut vuoden 2017 aikana yhdeksi käytetyimmistä sovelluksista. Juhannus vietettiin Kankaanpäässä, saatiin selfie-stick lahjaksi (!) ja piipahdettiin samalla reissulla myös Tampereella maistelemassa häitämme varten 4 cateringin ruokia. Häistä puheen ollen, sovittelin myös häämekkoani ja kauhukseni hoksasin selkäni levenneen reippaan mavettelun ja leuanvetojen seurauksena. TFW-treenit menivät hyllylle ja kehiin astui aerobisempi harjoittelu. Kuun vikana päivänä alkoi loma ja lensimme Prahaan.

Kesäloma Tsekeissä, polttarit ja häät

Kesän ainoa lomapätkä oli heinäkuun viikko Prahassa ja Hradec Kralovéssa. Prahassa ehdittiin Artun, Satun ja Juhon kanssa jos jonkinlaista, ja sää oli todellakin meidän puolella. Innostuin juoksentelemaan aamulenkkejä, ja mieleen kaupungissa jäi ilta-auringossa nautitut jätskit sekä treffit Prahassa lomailleiden Aleksin ja Lauran kanssa. Hradec Kralovéssa oltiin festareilla, jota en oikein usko vielä surkeimpana festivaalikävijänä itsekään. Ennakkoluuloistani poiketen meillä oli tosi kivaa! Heinäkuulla töiden lisäksi lorvittiin kotona, käytiin leffassa, juoksulenkkeiltiin ja pyörittiin pääsääntöisesti Oulussa. Heinäkuussa hengattiin paljon Outin ja Tuomaksen kanssa; oltiin purjehtimassa, (joka oli sekin yksi superhauska reissu) , testattiin seikkailupuisto Huikia ja käytiin leffassa. Mulla oli hinku takaisin salitreenin pariin ja aloin käydä Classic Gymillä treenaamassa ihan meidän kodin vieressä. Ohjatut tunnit eivät sopineet oikein mitenkään päin työaikatauluihin, joten lähellä oleva sali, joka on käytännössä aina auki pelasti loppuvuoden urheilut.

Elokuussa siivottiin kotia ja myytiin turhaa tavaraa pois. Tein koko vuoden parhaan hankinnan: ostin Bosen vastamelukuulokkeet, jotka ovat olleet käytössä ihan joka päivä. Olin Flow-festareilla töissä ja vältin niukasti taifuunin, joka meinasi pilata koko bileet. Meitsin pyöriessä festarihumussa Arttu poimi (omien sanojensa mukaan) kunnon raivolla mustikoita talven varalle. Elokuun puolivälissä oli Outin ja Tuomaksen pitkään odotetut häät, jotka olivatkin aivan ihanat juhlat. Oltiin oikein baarissakin! Seuraavana päivänä käytiin vielä pienemmällä hääpoppoolla purjehtimassa Oulun edustalla. Häistä inspiroituneena sain meidän omat hääjuhlakutsut vihdoin valmiiksi ja postiin, ja päätin, että meidän askartelut tekee muuten jatkossa ihan joku muu. Elokuun lopussa oli mun polttarit, jotka olivat sata kertaa siistimmät, kuin olisin ikinä osannut unelmoida.

Arttu lähti syyskuun alussa ensimmäistä kertaa hammaslääkärihommiin Kuhmoon, jossa on viihtynyt hyvin vuoden mittaan pitkästä työmatkasta huolimatta. Vietettiin syysviikonloppu Kivelässä, siis siellä erämaamökillä Kuusamon kupeessa, jossa poimittiin marjoja jäätävässä kaatosateessa, ratkottiin ristikoita, kokattiin ja saunottiin. Seuraavan viikon perjantaina mulla alkoi vihdoin loma ja Artun ollessa työreissulla sain rauhassa pakkailla rinkkaan varusteita, joita tarvittiin seuraavana aamuna kun meille hyökkäsi Artun polttaripoppoo kaappaamaan miehen mukaansa. Vapaan viikonlopun aikana meitsi punnitsi keittiövaa´alla vaatepinoja ja yritti sulloa Nycin reissun kamoja mahdollisimman kompakteihin paketteihin. Syyskuun 14.-22. oli heittämällä vuoden paras viikko; meillä oli niin kivaa New Yorkissa, että olen palaillut noihin päiviin moneen kertaan loppuvuoden aikana. Reissun kohokohta oli tietenkin päivä, jona meidät vihittiin. Niin meidän näköinen päivä! Reissulta jäätiin suoraan katsomaan ADCC MM-kisoja Helsinkiin ja minä vielä pariksi päiväksi töihin. Seuraavana viikonloppuna saatiin Johanna, Jussa ja Aarni kylään. Käytiin retkeilemässä Pilpasuolla, jossa oli Nycin hulinan jälkeen mukavan rauhallista.

Kuukausi Jenkeissä ja paluu arkeen

Lokakuun ekana viikonloppuna lähdettiin vanhempien kanssa Tallinnaan. Käytiin reissulla ensiksi verikokeissa ja ostamassa sitten juomia häitä varten. Majoituttiin kaikkien suureksi yllätykseksi Airbnb:n kautta ja vietettiin viikonloppu suuressa ullakkoasunnossa, joka oli jälleen yksi hauska kokemus kyseisen majoituspalvelun kautta kerääntyneiden kokemusten joukkoon. Hääjuhla alkoi lähestyä uhkaavasti, joten jokainen vapaa ilta tuunattiin yhtä jos toista hääjuhlaa varten. Samalla lähestyi myös Piilaakson reissu, joka sekin vaati oman osansa ajasta, joka tuntui olevan muutenkin kortilla. Poikettiin kuitenkin Tampereella kolmekymppisillä vielä paria viikkoa ennen omia juhlia. Kuun lopussa annettiin oman asunnon avaimet vuokralaisille, ajeltiin etelään, vietettiin tunnelmalliset ja varsin onnistuneet hääjuhlat kavereiden ja sukulaisten voimin ja hypättiin hullun rallin ja yhden aamutuimaan hajonneen blenderin päätteeksi koneeseen kohti San Franciscoa.

San Franciscoon päästyämme tuntui kuin häistä olisi kulunut viikkoja. Myöhässä olleen koneen ja pitkän lentomatkan jälkeen oltiin melkoisen loppu, ja nukuttiin ekalla viikolla joka yö melkein kellon ympäri. Onneksi jaksettiin olla hereilläkin, ja viikko sujui leppoisasti pyöräillessä, joogatessa, syödessä ja kaupungilla hengaillessa. Sunnuntaina luovutettiin hotellihuone, haettiin vuokra-auto ja ajeltiin vajaa tunti etelään Palo Altoon, jossa asuttiin seuraavat kolme viikkoa. Reissu oli mainio sekoitus uusia kokemuksia, opiskelua, töitä ja tuttavuuksia. Aurinkoinen Kalifornia jäi mieleen seikkailuntäyteisenä ja luonnonkauniina. Niin siis lähes koko marraskuu meni Jenkeissä, joka oli näin kaamosväsymykseen taipuvaiselle ihan mieletön juttu! Reissun aurinkoenergiavaikutukset huomaa edelleen. Jäin jo tuttuun tapaan suoraan kuukauden mittaiselta matkalta vielä pariksi päiväksi töihin Helsinkiin, jossa sain vielä tovin rillutella startup-huumassa kun pääkaupungin täytti Slush-kansa.

Joulukuun aloitti työpaikan pikkujoulut, jonka jälkeen pääsin vihdoin reissusta kotiin Ouluun. Kaiken hulinan päätteeksi tuntui ihan omituiselta olla kotona, jossa mikään tavara ei ollut paikallaan, kasseja lojui ympäriinsä ja kaikissa vaatteissa oli jenkkipesuaineiden vahva tuoksu. Arki alkoi kuitenkin rullata nopeasti ja oli ihana olla kotona! Itsenäisyyspäivänä kutsuttiin Outi ja Tuomas meille syömään karjalanpiirakoita ja poronkäristystä, juhlistettiin 100-vuotiasta Suomea pöytähopeine kaikkineen ja vietettiin iltaa itsenäisyyspäivän vastaanottoa katsellen. Piipahdettiin lauantaina moikkaamassa Jossua ja Hannua, joiden Kasper on kasvanut jo melkoiseksi vauhtihirmuksi. Joulukuussa on yritetty ottaa jalkaa kaasulta. Useampi työreissu Helsinkiin laittoi kuitenkin kapuloita rattaisiin, ja kotielämää ei ehditty kovin paljoa viettää, sillä joulureissuun suunnattiin jo 16.12. Moikattiin Johanna, Jussa ja Aarni matkalla, ja ehdin olla lauantai-illan Kankaanpäässä kunnes sunnuntaina matka vei jälleen töiden perässä Helsinkiin. Palailin jouluviikolla Kankaanpäähän ja parin etäpäivän jälkeen alkoikin joulu, joka sekin vuoden teeman mukaisesti oli aika touhuntäyteinen. Nyt olemme olleet kotona pian viikon, kamat ovat löytäneet paikalleen ja hengitys alkaa tasaantua. Uusi vuosi vietettiin todella rauhallisissa merkeissä Outin ja Tuomaksen luona pelaillen ja saunoen.

2017

2017 jää meidän taloudessa päällimmäisenä mieleen varmasti häävuotenamme, jonka lisäksi siirryimme molemmat kolmenkympin paremmalle puolelle ja Arttu sai koulunsa päätökseen. Vuoteen mahtui kasa ulkomaanreissuja, joista jokaisella on erityinen rooli vuoden 2017 värittäjinä. Myös kummipoikamme Aarnin syntymä oli meille merkittävä tapahtuma, tuo aurinkoinen tyyppi on ilahduttanut meitä jo useaan otteeseen ja tulee varmasti viemään meitä vielä monet kerrat. Ystävät ja perhe tuntuvat olevan vuosi vuodelta entistä tärkeämpiä, ja on ollut mukavaa, että kiireisestä menosta huolimatta olemme irrottaneet kalenterista myös heille aikaa.

Näin jälkeenpäin katsottuna 2017 on ollut myös työnteon sekä etenkin työmatkustuksen vuosi, joka on näkynyt harmillisesti etenkin harrastusten vähentymisenä meillä molemmilla. Alituinen reissaaminen ja venyneet päivät ovat syöneet omalta osaltani paikoin huolestuttavastikin vapaa-aikaa, joten tulevana vuonna pyrin keksimään, miten elämäänsä voisi elää lentämättä 60 lentoa, matkustamatta 12 junamatkaa ja ajamatta tuhansia kilsoja vuoden aikana.

Kulunut vuosi on ollut ennen kaikkea vauhdikas, kokemusrikas ja parilla sanalla sanoen aivan mieletön, ja toivon myös vuodelle 2018 terveyttä, hauskanpitoa, uusia kokemuksia ja unohtumattomia hetkiä ulkomaanreissuja unohtamatta. Aika hyvin toteutui kaikki menneelle vuodelle asetetut odotukset!

Ostaja kävi tänään hakemassa häämekon, joten on aika laittaa häävuosi 2017 pakettiin, kääntää katse seuraaviin seikkailuihin ja aloittaa uusi vuosi uusine kujeineen. Tiedossa ainakin maisemanvaihdoksia ja vielä vähän lisää sitä joogaa.