2016

Riemun vuosi 2016 alkaa olla viittä vaille vietetty, joten on korkea aika napata itseään niskavilloista ja rauhoittua toviksi blogin pariin.Tämä on tainnut olla kehnoin blogivuosi koskaan Aniksenmakuisen olemassaolon aikana, josta syytän elämässäni tapahtuneita asioita mielummin, kuin hukassa ollutta motivaatiota. Optimisti näkee toki tässä leväperäisyydessäkin hopeareunuksen; mullahan on kilometritolkulla kerrottavaa! Aloitetaanpa siis ihan alusta, eli vuoden 2016 tammikuusta.

Kihlat, oma koti ja paluu tanssimaan

2016 pyöräytetiin käyntiin lautapeleillä, sushilla ja skumpalla Team Lehdolla rauhallisissa merkeissä Oulussa. Pitkien yöunien jälkeen herättiin vuoden ensimmäiseen päivään pirteinä, ja vietettiin melko tavanomaista päivää urheillen ja kotoillen silloisessa vuokra-asunnossamme Sairaalanrinteellä. Oma asunto oli alkanut kuumotella jo joulukuun puolella kun alkoi valjeta, että työ tulee pitämään meidät toistaiseksi Oulussa, ja asuntojahti jatkui heti pyhien jälkeen kun Ouluun palatessamme nurkat tuntuivat entistä ahtaammilta. Kymmenen vuoden tauon jälkeen koin palavaa halua palata tanssitunneille, ja aloitinkin tanssit kolmella eri kurssilla CityDancella. Se oli menoa se, tiesin heti ekojen harkkojen jälkeen olevani siellä, missä mun kuuluukin. Arttu palasi tenttikirjojen pariin, joiden kanssa tahkosikin alkuvuonna kunnioitettavasti lopputenttien vuoksi. Tammikuussa juhlittiin Artun kaverin Jannen kolmekymppiset, ja työpaikan järjestämillä osastopäivillä pääsin tutustumaan paremmin tuoreisiin työkavereihini.

Helmikuu oli heittämällä koko vuoden mieleenpainuvin kuukausi. Kuun alussa Arttu kävi viettämässä viikonlopun koulukavereiden kanssa Syötteellä. Helsinki kutsui meikäläistä työreissujen merkeissä. Myös Kankaanpäässä tuli käytyä viikonloppureissulla Artun synttäreitä juhlimassa. Työkaverini vinkistä kämppähommat etenivät, ja ihastuimme tulisesti 64-neliöiseen kerrostaloasuntoon Intiöstä. Tostai-iltana vuorokausi tarjouksen jättämisen jälkeen tanssitunnilta kotiuduttuani Arttu paljasti uutiset, ja minä huusin suoraa huutoa onneni kukkuloilla: ”Me päästään kotiin!” Kuun aikana järjesteltiinkin asuntokauppoja jännityksestä soikeina, joka tuntui olevan irtolaiselämälleni viimeinen naula arkkuun. Flunssa kuumeineen kaatoi Artun sänkyyn, ja potilas joutuikin viikoksi treenitauolle. Viikko oli koettelemus meille molemmille, sillä rakas avomieheni ei ole varsinaisesti tehty lököilemään paikoillaan. Onneksi tauti hellitti, Arttu pääsi takaisin tatamille ja 26.2. viimein kimpassa asuntokaupoille. Pankkireissun päätteeksi kahvittelimme Roosterissa kakkupalojen kera, ja juotiin vielä skumpat kotona ennen saunaa. Samaisena 26. päivänä helmikuuta vietimme myös seurustelumme ensimmäistä vuosipäivää, jota juhlistimme 5 ruokalajin illallisella Oulassa. Ilta päättyi täyteen yllätykseen, kun äärettömän herkullisen ruokailun ja superhauskan illan päätteeksi Arttu laski polven maahan ja kysyi, josko mentäisiin naimisiin. Asuntokauppojen tuottamat riemunkiljahdukset jäivät auttamatta kakkoseksi, kun menimme kihloihin lumihiutaleiden leijaillessa öisessä Oulussa. Se hetki on minun paras käsitykseni täydellisyydestä.

IMG_0376 IMG_0433

Maaliskuun alku odotettiin innolla muuttoa, ja työ vei jälleen Helsinkiin. Reissulla etelässä kului useampi päivä, joten ehdin käydä Annilla kyläilemässä ja kimpassa treenaamassa Helsinki Core Trainersilla. Suuntasimme jälleen Kankaanpäähän, kun Mamma siunattiin viimeiselle matkalleen; haikea päivä sai iloisen lopun kun iltapäivällä näin pitkästä aikaa isän puolen sukulaisia ja samana iltana juhlittiin kihlajaisia perheidemme kesken. Maaliskuun puolivälissä koitti viimein muuton aika, ja saimme korvaamatonta apua muuttoon vanhemmilta sekä Artun kavereilta kamojen siirrossa. Muuton päätteeksi totesin hemmottelun olevan tarpeen, ja joululahjaksi saamani pedikyyri meni hyötykäyttöön synttäripäivänäni. Muistan ihmetelleeni täyttä auringonpaistetta hoitolan ikkunasta, joka oli kuukausien pimeyden jälkeen todella hämmentävää. Pääsiäisenä Artun perhe tuli kylään, ja pyörittelimme porukalla valtavan määrän susheja syötäväksi. Pääsiäissunnuntaina juoksin suklaisten pääsiäispupujen voimalla koko vuoden pisimmän lenkin. Kuun viimeisenä viikonloppuna matka kävi Haaparantaan; Ikea-reissu lienee jokaisen muuton jälkituote tahtoipa sitä tai ei.

IMG_0536IMG_0613IMG_0650

Nizza, Artun valmistujaiset, tuparit ja juhannus

Omaan makuuni vuoden parhaan jiujitsuseminaarin veti Martin Aedma Kamppailuklubilla, joka taitaakin olla viimeisiä kertoja kun kävin kunnolla painimassa; vuoden aikana paini-into hieman laimeni kipeytyneen niskan vuoksi, ja tanssi tuntui vievän vain tiiviimmin mennessään. Otimme varaslähdön Iskän 60 v. juhliin meillä Oulussa, sankarille tarjoiltiin itse tehtyä Sacher-kakkua konjakin kera illallisen päätteeksi. Poikettiin kevään korvalla myös äidin kanssa Nizzassa, joka toi erittäin kaivatun aurinkoannoksen pitkän kevään keskelle. Koulukiireiden vuoksi Arttu pääsi vuoden ensimmäisiin kisoihin vasta huhtikuulla, ja nappasikin Finnish Openista kakkossijan omasta sarjastaan. Rukakin tuli tsekattua työporukalla, kun pistäydyttiin idemmässä viikonlopun mittaisella virkistysreissulla.

IMG_0896IMG_0919IMG_1029

Toukokuussa aloin uskoa, että aurinko vielä voittaa taistelun talvea vastaan – ainakin jossain kohtaa. Vappu vietettiin rauhassa kotona, sillä alkuvuoden menemiset alkoivat verottaa voimia. Hetken mielijohteesta varasimme liput Luulajaan, jossa Arttu kävi kisaamassa ja samaan syssyyn vietettiin hauska viikonloppuloma länsinaapurin puolella. Pienen Luulajan kattava ravintolatarjonta yllätti meidät täysin ja reissusta muotoutui kelpoinen pariskuntaloma! Artun veli ja isä lähtivät työreissulle Intiaan, joka aiheutti pienimuotoista järjestelytoimintaa myös Oulun etäkonttorissa. Toukokuussa käytiin katsomassa Viidakkokirja leffassa, ja juhlimme työporukalla hyvin tehtyjä hommia juhlaillallisella. Tanssikauden päätös huipentui oppilasnäytökseen, johon valmistautuessa mielen sopukoista kaivautui esiin hauskoja esiintymismuistoja yli kymmenen vuoden takaa. Toukokuun lopulla läksin monitoimihommiin Montenegroon häihin Artun jäädessä kotiin juhlimaan valmistujaisiaan. Päällebookkaus kismitti, mutta eipä me tuollaisia jakseta murehtia. Arttu vapautui koulusta ja Päivi ja Matti saatiin naimisiin. Ehdittiin vielä toukokuun loppumetreillä pitää tuparikihlajaiset, jonne saapui uskomaton määrä rakkaita ihmisiä ympäri Suomen Jyväskylästä, Helsingistä, Tampereelta, Seinäjoelta, Vaasasta, Kankaanpäästä ja tietenkin Oulusta. Tupariviikonlopun päätteeksi Arttu lensi Helsinkiin ottamaan vastaan Saudi-Arabiasta saapuneita vieraita, ja viettikin hyvin erilaisen viikon etelässä vieraiden kanssa.

IMG_1186IMG_1192IMG_1243IMG_1320 IMG_1345 IMG_1396

Processed with VSCO with f2 preset

Helsinki-reissut jatkuivat, ja tällä vierailulla vuorossa oli pitkä iltalenkki Veeran kanssa aurinkoisissa Valimon maisemissa. Seuran lisäksi seuraavaksi parasta oli asustus: t-paidalla pärjäsi jo hyvin! Tanssikauden loputtua ilta-ajoista vapautui tilaa, joka täytettiin Artun kanssa ilmajoogalla kolmena iltana viikossa. Koulunsa päätökseen saanut hammaslääkäri matkasi päivittäin töihin Muhokselle, ja meikän pyörän ketjut rasvattiin työmatkareissuja varten; hävisin auttamatta kulkuvälinejaossa Artun suunnatessa ulos kaupungista. Kesän aikana kilsoja kertyi pyörällä lähemmäs 400 – ihan kivasti, sillä etelässä työsuhde-Jopon kanssa matkaa taitetiin huomattavasti vähemmän. Juhannukseksi ei suurempia suunniteltu, ja päädyttiinkin kiertämään Pientä Karhunkierrosta Kuusamoon. Pikaisella varoitusajalla päivämatkamme saikin jatkoa, sillä lopulta juhannuksemme jatkuikin ystävämme Aleksin perheen mökillä erämaassa lähellä Venäjän rajaa. Suunnittelematon juhannus muotoutuikin yhdeksi vuoden ihanimmista viikonlopuista; kävimme sateisessa metsässä retkellä, laskimme verkkoja, uitiin järvessä ja saunottiin. Viikonloppu oli niin huippu, että halusin ehdottomasti kelomännyn karahkan kotiin muistoksi vuoden rentouttavimmista päivistä. Tutustuimme mökillä myös Johannaan ja Aleksin veljeen Jussaan, joista on muotoutunut tässä puolen vuoden aikana meille hyviä ystäviä. Kesäkuun loppupuolella lautasmallia laitettiin uuteen uskoon, ja sokereiden lisäksi saivat myös loput viljat kyytiä ruokavaliosta, sillä olo oli molemmilla vetämätön ja minun mahani ei ottanut taas käyttäytyäkseen.

IMG_1729 IMG_1744 IMG_1751

Mansikat, ystävät ja Lofootit

Heinäkuu oli odotetusti töiden suhteen vuoden hiljaisin. Tein joitakin päiviä etänä, ja pidin kokonaisen 9 päivän kesälomani sattumoisin juuri vuoden lämpimimmällä ja aurinkoisimmalla viikolla (tähän iso JEE!). Kesäloman vietin kokonaan kotona, jossa maalasin keittiön seinän mustaksi, kuuntelin tuntitolkulla podcasteja parvekkeella ja söin mansikoita pyöräillessäni pitkin kesäistä Oulua. Saimme myös ihastuttavia vieraita, kun enoni Kari ja vaimonsa Marja-Terttu poikkesivat ohikulkumatkalla kaffittelemassa ja raakakakulla. Juhannuksesta jäänyt metsäilyinto veti meitä vaellukselle, ja saatiin pitkä lista vinkkejä tulevaan kokeneilta konkareilta. Artun viikonloput täyttyivät erinäisistä menoista, joten kutsuin Veeran nautiskelemaan Oulun maisemista. Kesäviikonloppuna tutustuin Veeran Ouluun muuttaneeseen kaveriin Minnaan, lekoteltiin Nallikari beachilla koko muun Oulun kanssa ja ihasteltiin ilta-aurinkoa VOXin terassilla. Ajelin myös Tampereelle moikkaamaan Teroa, ja piipahdin työjutuissa Seinäjoella asuntomessuilla. Kauppurista kekattu vuohenjuustosalaatti houkutteli keskustaan terassi-illalliselle useampaan otteeseen, ja ensimmäinen kesä Oulussa oli positiivinen järkytys: täällä on oikeasti paljon enemmän ihmisiä, kuin kuvittelin!

IMG_1973 IMG_1976

Elokuussa palailtiin arkeen, joskin kesämenot jatkuivat viikonloppuisin. Piipahdettiin verokokeissa Virossa juhannuksen mökkitiimillä, ja syötiin myös aivan ihana lounas vehreässä sisäpihan puutarhassa. Arttu kävi Seinäjoella polttareissa ja Päivi tuli viettämään viikonlopun kanssani Ouluun vielä ennen loppuraskauden lentokieltoa ja suloisen Venlan syntymää. Käveltiin Koitelinkoskilla ja kierreltiin kirppareita. Pitkään haaveilemani Lofoottien reissu kutkutteli, ja järjestettiin vielä muutama lomapäivä, jotta päästiin Artun kanssa ihmettelemään Norjan huimia maisemia. Matka oli täysi kymppi kaikin puolin, joskin kilometrimäärä oli kieltämättä melkoinen viidelle päivälle. Fløyan valloitus oli vuoden kohokohtia. Nukuttiin myös yksi yö teltassa, kun rikoskumppanimme Team Lehto, eli Outi ja Tuomas, läksivät kanssamme vaellukselle Rokuan luonnonpuistoon. Viileä yö oli alkuun pelottava, mutta nukuttiin kohtalaisesti olosuhteisiin nähden. Loppukuusta tanssikurssit alkoivat jälleen ja Arttu vietti viikonlopun veljensä kanssa kaksin Seinäjoella.

IMG_2561 IMG_2560 IMG_2528IMG_2236 IMG_2238 IMG_2245 IMG_2935 IMG_2947

Artulla vaihtui työt syyskuulla Kiiminkiin, joka helpotti työmatkajärjestelyitä. Matkantekoa auttoi myös iskän meille Saksasta hakema auto, ja saimme viimein palauttaa uskollisen laina-automme takaisin Artun vanhemmille. Helsingin työreissulla kävin lounastamassa Ilonan kanssa. Demian Maia veti seminaaria Kamppailuklubilla, ja kivan semman päätteeksi Arttu graduoitiin ruskealle vyölle, ja viikonlopun päätteeksi saatiin Artun kaveri Hannu perheineen kylään. Lähdettiin myös syksyn kynnyksellä Pyhäjärvelle Johannan ja Jussan mökille, jossa pyöräiltiin pilkkopimeässä rantaan saunomaan (vuoden kuumottavimpia hetkiä pimeänpelkoiselle!), uitiin järvessä, kokattiin ihanaa ruokaa ja makoiltiin villasukissa. Ennen lähtöä kerättiin ämpäritolkulla omenoita kotiinviemisiksi, joista keiteltiin hilloa talven varalle. Syyskuun vieraana saimme vielä Millan kyläilemään. Saunottiin, maisteltiin viinejä ja testattiin Tuban kehutut burgerit, ja syötiin tietenkin Makuunista hakemiamme karkkeja. Traditioista ei noin vain jousteta!

IMG_3458 IMG_3744

Matkailua, ravintoloita ja joulunviettoa

Lokakuussa halusin viettää viikonlopullisen ikiomaa aikaa, ja jäin kotiin kun Arttu lähti Koonille kavereiden kanssa mökkeilemään. Kävin hakemassa autoon talvirenkaat mystiseltä kauppamieheltä, ja lenkkeilin työkaverini Jennin kanssa. Työporukan virkistyspäivässä tutustuttiin paperitehtaaseen, seinäkiipeiltiin ja paljuiltiin Toppilan kattojen yllä. Saatiin Tero kyläilemään Ouluun, ja syötettiin vierasta Roosterissa sekä Hugossa, ja kiipeilyintoa tyydytettiin toistamiseen samaisella seinällä. Lokakuulle olimme bookanneet myös Helsinki Weekend Holidayn, jonka päätapahtuma oli meille uskollisesti Crest Fight. Painin lisäksi testattiin Helsingin ravintoloita niin paljon kuin ehdimme: The Cock, Roots, Rupla, KUUMA, Fafa´s, Sis. Deli ja Virgin Oil eivät pettäneet yksikään. Iskä ja äiti suhasivat syysretkelle Leville, jonne minä läksin perässä viikonlopuksi. Arttu piipahti jälleen Seinäjoella Juhoa moikkaamassa.

IMG_3842 IMG_3802 IMG_3811 IMG_3829 IMG_3822 IMG_3880 IMG_3931

Olimme puolet marraskuusta pois kotoa erinäisillä reissuilla, joka aiheutti lievää turnausväsymystä kuun loppupuolella. Poissaolon syy oli pääsääntöisesti reissu Portugaliin, kun vietimme viikon Lissabonissa hieman lomaillen ja pääosin WebSummitissa sivistyen. Matkaan sisältyi informaatioähkyn lisäksi kasa rakkaita ystäviä, maisemia, aurinkoa sekä erinomaista ruokaa ja juomaa. Joulusiivouksen aloittaminen tuntui väistämättömältä, joten pyhitimme kokonaisen viikonlopun kämpän hinkkaamiselle. Marraskuun päätimme viikonloppureissulla Helsingissä, kun Arttu teki kisadebyyttinsä elitessä (ruskea/mustavöisten sarjassa) BJJ SM-kisoissa. Painoluokkansa kärkikastista Arttu sijoittui pronssille. Piipahdimme katsomassa Päivin & Matin hurmaavaa Venla-tytärtä, ja näimme myös Ilonaa ja Matiasta, jotka ystävällisesti tarjosivat meille yösijan. Sunnuntaina maistelimme Perobassa brunssia juhlistaen työrintamalta kantautuneita hyviä uutisia, ja lensimme myöhäisellä lennolla yöllä kotiin.

IMG_4075IMG_3990IMG_4016

Päättömän menemisen päätteeksi joulukuussa alkoi rauhoittumisen aika. Ouluun saapui talvi pakkasineen, joka jostain kumman syystä veti meikäläistä ulkoilemaan ja ihastelemaan pinkiksi värjäytyvää taivasta useampaan kertaan. Tanssikausi päättyi jälleen oppilasnäytöksiiin, jotka sujuivat jo melkeinpä rutiinilla. Puuhasin työporukan kanssa kimppatreenin Kamppailuklubin tiloihin avautuneelle TFW-salille. Kuun aikana poikkesimme vain kerran Kankaanpäässä fiksaamassa autoon lämmitintä, muut viikonloput (kaksi niitä kertyikin!) viihdyimme kotona.IMG_0019

Jouluksi suunnattiin auton keula jälleen Kankaanpäähän, ja lähes 7-tuntisen ajomatkan aikana ehdin monen muun homman lisäksi bookkaamaan lennot ensi vuoden tärkeimmälle reissulle. Perillä odotti savusauna, avanto ja 12 tunnin unet; vietettiin ensimmäinen vuorokausi kaksin mökillä takkatulen loimussa lekotellen ja lämmitettiin vielä aamusaunakin ennen joulunviettoon siirtymistä. Aattona alkoikin joulunvietto Eeronkadulta karjalanpiirakkatehtailun parissa, jonka jälkeen aatto jatkui kuuman glögimukin kera aina jouluillalliseen ja lopulta joulupukin tuloon saakka. Kumma sinänsä, pukkia ei tälläkään kertaa kukaan nähnyt. Joulupäivänä tehtiin jälleen pienimuotoinen muutto, kun kaksipäinen karavaanimme matkasi parin kilsan päähän Ihanamäkeen, josta kipaistiin ensiksi Artun sukulaisilla ja lopulta pienen kaverikierroksen jälkeen päädyttiin takaisin juhlapöytään ja myöhäisillan lautapelien pariin. Tapanina päästeltiin pohjoiseen ruuan päälle pienellä pitstopilla, kun käytiin moikkaamassa Milla matkalla kotiin. Joulu oli etenkin perheiden sekä suklaan täyteinen. Vuoden viimeinen viikko on tehty töitä, juteltu Skypellä Dubain ystäville ja nukuttu, eletty ilman sokeria ja urheiltu. Uusi vuosi vietetään, kuten edellinenkin: Team Lehdon linna kutsuu, ja luvassa on saunaa, ruokaa, seuraa ja viiniä.

2016 oli ennen kaikkea rakkauden, ystävyyden ja työnteon vuosi. Nähtiin älytön määrä meille tärkeitä ihmisiä, ja saatiin kaartiin vielä useampi lisää. Meidän tyypit, olette kultaa! Olemme onnekkaita, että pystyimme viettää useamman kanssa kunnolla aikaa, toivottavasti sama tahti jatkuu. Oma koti on mahdollistanut yhteisen arjen rakentamisen, josta ollaan onnistuttu tekemään juuri meidän näköinen; joskus ihmetellään, onko tässä päästämisessä mitään järkeä, mutta samaan hengenvetoon päivittelemme, että tässä sitä elellään molempien unelmaa.

Vuonna 2017 ajattelimme alkaa kolmekymppisiksi ja mennään ainakin naimisiin. Arttu kisailee Suomessa ja ehkä ulkomaillakin, sekä tekee töitä minkä painiltaan ehtii. Meikällä puhaltavat uudet, mukavat kuviot töissä ja tanssitunneilla, joskin paikat pysyvät molempien osalta samana. Olemme myös ajatelleet joogata enemmän, stressata vähemmän ja nähdä auringon useammin, kuin menneenä vuonna, mutta pääosin jatkamme samalla linjalla.

Suupielet ylöspäin ja kohti tulevaa! <3

In English:

No chance, lovie! This is just way too much even only in Finnish, and we just went through pretty much the whole year last night!

So, today I´m just gonna sum up the year by saying man it was one hell of a ride and I really hope I´ll see you next year face to face! <3